Zares za okolju prijaznejša vozila v javni upravi
Opozicijske poslanske skupine Zares, SD in LDS so ob sodelovanju z društvom Planet Zemlja v zakonodajni postopek vložile predlog zakona o omejevanju porabe goriv in emisij toplogrednih plinov za kupljena ali najeta osebna motorna vozila državnih organov, lokalnih skupnosti, javnih zavodov, javnih podjetij, javnih skladov, javnih agencij in drugih pravnih oseb, ki so naročniki po predpisih o javnih naročilih. Predlagani zakon sodi na področje t. im. zelenih javnih naročil in sledi enemu od strateških ciljev tako Slovenije, kot tudi Evropske unije – zmanjševanju obremenjevanja okolja ter emisij toplogrednih plinov v ozračje, je na skupni novinarski konferenci poudarila poslanka Zares Cveta Zalokar Oražem. Po njenih besedah bo zakon pripomogel k okolju prijaznejšemu javnemu naročanju vozil.
Predlagani zakon pri naročanju vozil omejuje tri segmente oziroma določa spodnje tri najnižje vrednosti, in sicer pri emisiji ogljikovega dioksida, pri porabi goriva in pri razgradljivosti materialov, vgrajenih v avtomobil. Ti elementi bodo pri končnem vrednotenju in oceni javnega naročila predstavljali 30 odstotkov končne ocene, pojasnjuje Zalokar Oražmova.
Poleg štirih že znanih goriv – bencina, dizla, hibridov in plina – je zakon odprt še za druga novejša pogonska goriva, dodaja poslanka Zares.
Temeljni namen predlaganega zakona o omejevanju porabe goriv in emisij toplogrednih plinov za kupljena ali najeta osebna motorna vozila, ki nadgrajuje veljavni zakon o javnih naročilih, je spodbujanje razvoja ter konkurence proizvajalcev in ponudnikov osebnih motornih vozil in zmanjševanje stroškov javnih financ za fosilna goriva.
Poslanka Zares Cveta Zalokar Oražem, prvopodpisana pod predlog zakona, poslanec SD Dušan Kumer, poslanec LDS Aleš Gulič, predstavnica društva Planet Zemlja in okoljska aktivistka Jadranka Juras ter predsednik MLD mag. Aleš Bučar Ručman so med drugim tudi opozorili, da izpusti toplogrednih plinov negativno vplivajo na klimatske spremembe, pri čemer je promet eden največjih onesnaževalcev. Zato je zelo pomembno, da tudi državni organi, lokalne skupnosti in drugi zavezanci zakona o javnih naročilih uveljavljajo ukrepe, s katerimi bi zmanjšali ali vsaj omejili izpuste toplogrednih plinov ter porabo fosilnih goriv, ki jih povzroča uporaba motornih vozil.
Kot so še poudarili predlagatelji, bi moral biti predlagani zakon zgled državi in državnim organom. Poleg tega gre za enega redkih zakonov, ki ne prinaša finančnih obremenitev za državni proračun in od katerega bi imel korist sleherni državljan. Zato pričakujejo, da se jim bodo pri podpori predlaganemu zakonu pridružile tudi ostale poslanske skupine.
Veljavni zakon o javnih naročilih določa zgolj splošna pravila za pripravo javnih naročil. Da bi spodbudili razvoj industrije v smeri manjšega obremenjevanja okolja, preprečili prodajo motornih vozil z relativno zastarelo tehnologijo zavezancem zakona o javnih naročilih ter omejili neracionalno porabo javnega denarja za stroške fosilnih goriv za motorna vozila, je potrebno sprejeti zakon, ki bo vseboval tehnična navodila vsem zavezancem za pripravo javnih naročil za nakup ali najem motornih vozil.
Predlog zakona o omejevanju porabe goriv in emisij toplogrednih plinov za kupljena ali najeta osebna motorna vozila državnih organov, lokalnih skupnosti, javnih zavodov, javnih podjetij, javnih skladov, javnih agencij in drugih pravnih oseb, ki so naročniki po predpisih o javnih naročilih ne odstopa od načel, ki so bila upoštevana ob pripravi zakona o javnih naročilih. Zakon tudi ne omejuje kakovosti ali cene motornih vozil, ki se kupujejo ali najemajo v skladu z zakonom o javnih naročilih, temveč določa porabo goriva in emisije toplogrednih plinov kot obvezni element pri pripravi kriterijev za javno naročilo.