Zares
  • o stranki
  • program
  • lokalno
  • za medije
Zares > Blog > Blokade

Elizabeta Živkovič

avtor

Blokade

Blokade, o katerih je prva spregovorila stranka Zares oz. njen predsednik, niso samo v politični sferi, blokade so tudi izven nje, povsod in v nas vseh. Blokada je splošna in trdovratna, vztraja na točki, ki se ji reče : kriza današnje globalne družbe.
Kriza se je pojavila nepoklicano in nepričakovano, slutiti jo je bilo sicer že dlje časa, vendar pripravljenosti za ukrepanje ni bilo. Čakalo se je pač do poslednjega diha. Zato je toliko bolj globoka in neprizanesljiva.

Naše blokade-strah

Blokade so tudi v nas, ljudeh vseh generacij. Starejši se še nostalgično ozirajo v preteklost, v čase od začetka, npr. 60-tih let pa do sredine 90-tih, ko je bilo obdobje relativne socialne varnosti in splošno stanje duha ni bilo tako napeto. Težko je ljudem sedaj pristajati na vse te spremembe na slabše, katerih največjo težo nosijo ravno oni.
Blokade so tudi v mladih ljudeh, ki se bodo jutri znašli na trgu dela z okleščenimi pravicami iz dela, kar pa je še hujše, da dela za vse, nikoli več ne bo. Politiki morate razumeti, da je odgovornost vlade z njenimi ukrepi izhoda iz krize in delodajalcev v gospodarstvu in javnem sektorju, ogromna do te generacije. Mladi so se znašli v neki notranji krizi sredi te obče, zunanje družbene krize. Vsaj tisti, ki se je zavedajo. In v takem položaju, nastanejo notranje blokade.
Ljudi je strah. Strah jih je zaradi negotove prihodnosti in strah jih je tudi groženj vseh vrst, predvsem tistih, ki prihajajo iz krogov političnih, gospodarskih ter finančnih elit. Strah izvira tudi iz njihovega občutka, da so prepuščeni samim sebi, bojijo se za svojo eksistenco, ki jo ogroža negotovost zaposlitve. Ta tesnoba in strah sta vsesplošna. Sprejemati odločitve v takem vzdušju je tvegano početje. To bedno počutje večinskega prebivalstva seveda ima za posledico blokade, zaradi katerih stopicajo na mestu. V bistvu, bi ljudje potrebovali spodbudo, ne pa neprestano zastraševanje.

Blokada zaradi premajhne izbire

Danes smo v položaju, ko izbira med enim in drugim sistemom in med ponujenimi opcijami , ni lahka: ker imamo že uveljavljeni tržni sistem, z razbohotenim neoliberalističnim pristopom- ta nam ustreza po eni strani, po drugi pa nas odbija, pri čemer neke druge variante tega sistema ni oz. je država niti ne poskuša iskati, kar velja tudi za ostali svet, nas to dejstvo postavlja pred ultimativno odločitvijo. Ponujene spremembe moramo nujno in brezpogojno sprejeti. Druge alternative ni- ali pa je, vendar smo opozorjeni, da bi bila taka odločitev za nas vse pogubna. Povsem razumem, da država ne more delovati neodvisno od zahtev institucij EU in stanja v globalnem svetu. Vendar, ko ljudje nimajo več možnosti izbire, se počutijo zbegano. Po eni strani jim ta sistem zmeraj nekaj obljublja, po drugi strani pa jim ta isti sistem odvzema. Tudi s temi izhodnimi strategijami je podobno- pristani in vse bo OK. Zavrnitev pomeni katastrofo. V položaju, ko je ponudba ultimativna, je izbira težka in tvegana. In to povzroča pri ljudeh blokado odločanja, in tudi zaradi tega ne pride do sprememb, če pa se to zgodi, so izsiljene. Družbeno soglasje je torej krhko in negotovo. Ljudje vejo, da so spremembe potrebne, vendar jih občutijo kot krivične, niso enako porazdeljene med vse plasti prebivalstva, zato se upirajo in hkrati bojijo. Stanje v družbi je zares shizofreno. Mislim pa, da se bodo ljudje na koncu koncev vendarle odločili za spremembe, ker je strah pred negotovo prihodnostjo, dovolj močan. Vprašam pa vas, ali je prav, da odločitve narekuje strah?

Nekaj misli tujih strokovnjakov:

Mladina, 21.1.2011: Dr. Gaspar Miklos Tamas, madžarski filozof:
»Ena od možnih rešitev bi bila ne redistribucija prihodkov, ampak redistribucija dela. Ljudje bi bili srečni, če bi delali tri ure na dan in štiri dni na teden. In skupnega družbenega proizvoda bi bilo absolutno dovolj za vse. Žal se to ne bo zgodilo, ker tak ukrep ne bi prispeval k povečanju dobičkov. In pa, ker ta logika ni v skladu s sedanjo logiko države«.
Kaj si mislim jaz o teh novodobnih ugotovitvah in idejah? Mislim si, da bi politične stranke morale odpreti vrata civilnim pobudam in se povezovati z njimi, ko gre za načrtovanje dolgoročnih družbenih sprememb. Ker problemi bodo postajali vse večji, vse bolj kompleksnejši, tako da jih sama politika ne bo več sposobna učinkovito reševati. Npr. lahko bi se kakšna delovna skupina strokovnjakov začela ukvarjati z idejo o uvedbi UTD. Ne gre za idejo, ki naj bi se uresničila v tem ali naslednjem mandatu, gre za neko vizijo prihodnosti, za družbeno spremembo, ki bo morda nekoč sprejemljiva, ko bo čas za to dozorel.
Sem spadajo tudi problemi v zvezi s podnebnimi spremembami in odzivi okolja na te spremembe. Zemlja ima omejitve, ki jih nočemo videti, ko neprestano ponavljamo vedno in isto mantro o nenehni gospodarski rasti. Naomi Klein pravi: Nujno potrebujemo nove zgodbe. Zgodbe z drugačnimi junaki-in potrebujemo junake, ki so pripravljeni na drugačno tveganje. Življenje je predragoceno, da bi ga zastavili za dobiček!
No, tudi tukaj imajo stranke priložnost, da v svoje vrste vključijo ljudi, ki se zavzemajo za ohranjanje naravnega okolja.

Zaključek

To moje razmišljanje nikakor ni nek recept za izhod iz sedanje krize, je le dodatek k blokadam, ki jih je v javnost poslalo vodstvo stranke Zares. Navedla sem le še dodatne razloge za blokado, ki ni zgolj politična, ampak je vsesplošna, zajela je celotno družbo, ki je postala zaradi nje dobesedno negibna. Če beremo blokade v tem širšem kontekstu, pa bi lahko našli recept za korak naprej, za rahlanje teh blokad, npr. da bi vlada bolj prisluhnila javnemu mnenju. Ker, vsaka pametna vlada to počne, že iz lastnega interesa, ki pa bi se v tem primeru vsaj v določeni meri lahko pokrival z javnim. In korist bi bila obojestranska. Vse to bi vlada lahko dosegla, če bi se bolj potrudila prepričati javnost. Strašenje ljudi pa naj ne bo taktika! Opozorilo, ne grožnja, » da bo konec države Slovenije«. In bi dosegli nek družbeni konsenz za zmanjšanje javnofinančnega primanjkljaja pa tudi za korake naprej.
Jaz mislim, da so spremembe nujne in da moramo tvegati ter narediti korak naprej. Dejansko, ni veliko drugih možnosti.
Konec tega, pravzaprav neproduktivnega razmišljanja. Veliko bolj smiselno bi bilo pisati o aktualnih problemih- recimo: o šestih korakih do uspešne Slovenije-mislim, da je to res prva naloga sedanje vlade. Cilji so pravi. Ostajajo seveda še druga nerešena vprašanja- spremembe instituta referenduma in volilne zakonodaje in druga, da ne naštevam. Ta vprašanja naj se rešujejo vzporedno, če bo dopuščal čas, ne na silo in za vsako ceno. Prav gotovo bo enkrat prišel trenutek, ki bo zrel za obravnavanje navedenih tem.

10 komentarjev 01.02.2011
Tweet

Komentiraj

Kliknite za preklic objave komentarja

ali

Facebook prijava

Vsi [10]
  • Franco Juri pravi: 1. februar, 2011 ob 11:03

    Elizabete, hvala za to zanimivo in koristno besedilo. Ce v celoti strinjam z zaključno ugotovitvijo, da izhod iz blokad ne gre izkati v odločitvah, ki širijo negotovost in strah med ljudi. Ko se bomo dogovarjali o novih zakonih oz. “reformah”, ki posegajo v socialni status in pravice ljudi, bo potrebno pristzopiti preudarno, upoštevaje občutljivost družbe in predvsem v dogovarjanju s socialnimi partnerji. V Španiji so po mesecih konflikta to dosegli pri pokojninski reformi. Zdaj jo podpirajo tudi sindikati, čeprav so dvignili prag na 67 let!
    Popustila pa je vlada pri drugih vprašanjih; polna pokojnina je tako možna že pri 38,5 klet delovne dobe in plačanih prispevkov. To navajem le kot primer. Pri nas bomo kmalu razpravljeli o delovno-pravni zakonodaji (delovna razmerja). Sam svetujem vladi, da ne pride v DZ z zakonom, ki bi zmanjšal delavske previce, ne da bi se o tem dogovorila s sindikati. Z odpravo delovnih malic in lažjem odpuščanjem ne bomo lažje iztopili iz krize. Upam, da bo ta nasvet minister Svetlik upošteval.

  • Franco Juri pravi: 1. februar, 2011 ob 11:04

    Elizabeta, pardon!

  • Elizabeta pravi: 1. februar, 2011 ob 12:47

    Franco Juri! Jaz zaupam vam in vodstvu vaše strnake, da bo delovala razumno in preudarno pri odločitvah v zvezi s spremembami delovno-pravne zakonodaje. Španija pa je dober primer politične modrosti. Dobro bi bilo povabiti kakšnega španskega poslanca in zraven njega kakšnega sindikalista, da nam predstavijo svoje izkušnje.

  • mali janezek pravi: 1. februar, 2011 ob 15:07

    Zgolj moje mnenje, za esence, pa brez zamere, gospoda potrošniki.

    Gornjega texta gospe Elizabete nisem mogel prežvečit. Je kot nekak vrtiljak, hormoni, nepovezana logika. in ne vem okoli česa se vrti? Okoli strahu? Okoli krize? Okoli prihodnosti?… Sori, jaz neke rešilne in vzročne logike not ne najdem. Par strani subjektivne kritike oziroma nestrinjanja glede posameznih misli bi lahko zapisal. S svojimi, kaoargumenti.
    Pa nima smisla.

    Sam se sprašujem: Kaj oz kje je sploh kriza? (brezposelnost? pufi? demografija? prevelika sociala? premajhni profiti kapitala? prevelike plače?razdeljenost ljudi?..)
    A je sploh upanje da jo bo kdaj konec ali se bo zgolj omilila? A so rešitve, ki nam jih hoče politika vsilit trajne ali začasne (a bodo ostale, tudi ko/ če bo krize konec? bo naša veja še kdaj ozelenela?).

    Lepa fraza in hkrati odgovor: nikoli ne bo več tako kot je bilo.

    Janezek meni, Problem smo mi. je kriza morale vrednot in etike. Kriza medčloveških odnosov. Kriza pravičnosti, nespoštovanja obljub. Demografska kriza. Ekološka kriza….

    Janezek zaupa le še sebi.

    Sori ste pač mikrokapitalisti in potrošniki. Človeškost je izpuhtela, zvečine.

    Nova francoska revolucija21 stoletja z gesli: neenakost, nebratstvo, nesvoboda nepravičnost…

  • silvester pravi: 1. februar, 2011 ob 15:37

    Bolj kot znanje in razum svet vrti strah. Strah je negativno stanje duha, ker je nasprotje temeljni človekovi potrebi po varnosti.
    Varnost človeku daje skupnost, če je socialna. Srh me preleti, ko slišim ministra Svetlika govoriti, da vlada skrbi za ohranjanje socialne države s tem, ko nezaposlenim daje denar, ali ko nekdo trdi, da si ob padanju družbenega proizvoda ne bomo mogli več privoščiti tako socialne države (misli na socialne transfere). Socialna država je tista družba v kateri vladajo odnosi, ki človeku dajejo občutek varnosti, je v njej spoštovan in ne izločen in ima možnosti ustvarjalnega dela in uveljavljanja.
    Plemenska skupnost Bushmanov v Afriki je bila, dokler na njihovo ozemlje ni padla prazna steklenica coca-cole, zelo socialna družba, pa je njihov družbeni proizvod znašal čisto 0.
    Varnost, ki jo dajejo taki odnosi in se ne kupuje z denarje, pa je temeljni pogoj za človekovo izobraževanje, motivacijo, za ustvarjalno in inovativno delo. To pa je pot za premagovanje krize.
    UTD je mehanizem, ki je ekonomsko povsem izvedljiv in bi v celoti ustvaril take družbene. Zato ponovno dajem pobudo, da vlada v sodelovanju z vsemi drugimi družbenimi skupinami pripravi teoretični model s praktičnimi izračuni in ocenami delovanja UTD. Smo mala država in imamo kar nekaj drugih predpogojev, da to uvedemo v prakso in to prej kot ocenjuje Elizabeta. Res smo pri snovanju družbenih sprememb hudičevo vezani in odvisni od EU in predvsem finančnih oligarhov. UTD pa je rešitev, ki je tudi ob tem možna in ne vodi v koflikte, ki nam bi lahko zapirali vrata, do potrebnih finančnih virov.
    Bodimo inovativni, ker le to nam bo dalo prednost in vrnilo na višje mesto na lestvici konkurenčnosti.

  • stane pravi: 1. februar, 2011 ob 20:20

    Silvester, kakršna koli izračunana ali izmišljena višina UTD, katere vir ne bi bil davek na dobiček, katerega stopnjo bi določala centralna banka, ne pa poltiki, bi vodila samo v kolhozništvo in konflikte med ljudmi.
    Ne moreš ločiti delitve od ustvarjanja, ker se računica nikoli ne more iziti.
    Višina UTD ne more biti določevana v postopku demokratičnega odločanja, ker bi stalno ogrožala sam temelj demokracije, kapital države v enaki in neprenosljivi lasti vseh državljanov.
    Se pa strinjam s tvojo pobude, da se prične matematično simuliranje, kaj bi UTD prinesel, kajti potem bo postalo kristalno jasno, da je lahko UTD samo dividenda na delnico države.

  • silvester pravi: 2. februar, 2011 ob 8:22

    Stane! UTD naj bi deloval kot vzajemni sklad vseh državljanov v katerega vplačujejo določen delež (20-25%) vsakokratnih prejemkov in vseh možnih naslovov; plače. Pokojnine, nadomestila plač, socialne prejemke (v kolikor bi bili), prejemkov iz naslova premoženja (katasterski dohodek, najemnine, obresti) in tudi od dividen in DD.
    V sklad bi plačevala tudi države in sicer proračunske prihodke iz naslova koncesij (koriščenje naravnih virov), trošarin, carin, denarnih kazni in podobno. V sklad bi se stekal tudi del DDV ( obstoječi bi se razdelil na dva dela).
    Tako se UTD in tvoja DD ne izključujeta.
    Iz vzajemnega sklada UTD bi vsak državljan v določen obdobju življenja prejemal več kot vplačuje v drugem (aktivnem) manj. Končni saldo bi lahko ugotovil še le na pozno starost.
    Z uvedbo UTD bi država lahko uvedla enotno davčno stopnjo, poenostavila davčni sistem, zmanjšala odministracijo v zvezi z vsemi socialnimi transferi.
    UTD bi državi prinesel manjše obremenitve proračuna za socialne transfere, ki v največji meri bremeni proračun ( res bi del obstoječih proračunskih prihodkov bil preusmerjen v sklad UTD), ker bi zagotavljal socialno varnost, prihodke pa bi v večji meri kot danes davki, črpal iz prihodkov državljanov z najvišjimi prihodki.
    Višina UTD se bi gibala v sorazmerju z rastjo ali padanjem BDP in ob padanju ne bi povzročala “proračnske luknje”.
    Kaj vse dobrega bi UTD prinesel na izboljšanje socialne diagnoze družbe, izobraževanje in zdravstvenega stanje državljanov tokrat ne bom ocenjeval.
    Ta čas teče postopek sprejemanja Zakona o socialnem podjetništvu. UTD bi dal izreden zagon socialnemu podjetništvu in bi Slovenija zopet postala Socialna država.
    Vse to o UTD sem že pisal, pa ponavljam, ker je koristno neprestano ponavljati koristnost UTD in širiti spoznanje in zmanjševati odpor, ki izvira iz nepoznavanja (ne mislim nate Stane).

  • stane pravi: 2. februar, 2011 ob 9:16

    Silvester, ravno to je tisto, kar ne velja.
    Uvajanje novih socialnih davkov brez poptrebe.
    BDP pa sploh ni nobeno eksaktno merilo, je navadna statistika.
    Edino pravo merilo in edini pravi vir je dobiček, seme družbene reprodukcije.
    Vedno ga mora biti ravno prav.
    Če ga je preveč, pride do hiperprodukcije, če ga je premalo, ni razvoja.
    To pravilo velja pri vsem, ekonomija ni nobena izjema.
    Preveč soli škodi, premalo pa tudi.

  • mali janezek pravi: 2. februar, 2011 ob 11:13

    V socializmu je bil nekak UTD, tak in drugačen, pa je namesto, da bi folk stimuliral, folk destimuliral. Zato nisem več za uravnilovko. Zame, ki ne obvladam pisave, ampak zgolj del abecede, sta alfa in omega ČLOVEK in NARAVA. Temelja, gradbena kamna in cilj.

  • s.d. pravi: 2. februar, 2011 ob 18:32

    Zanimivo pripovedujeta Elizabeta in Silvester; o naraščajočem strahu, ki blokira moderno družbo razlaga priznani svetov. sociolog Zygmunt Bauman: http://www.dnevnik.si/objektiv/intervjuji/1042420658

  • Program
    • 05.11.2011 | 0x komentirano Manifest za odgovorno ekonomijo
    • 14.01.2011 | 90x komentirano Za odpravo blokad
  • Zaresnik
    • 22.11.2011 | 0x komentirano Zaresnik - november 2011
Zares
©2007-2012 Zares - socialno liberalni
  • RSS objav
  • RSS komentarjev
  • Pravno obvestilo
  • Politika zasebnosti
Creative Commons License