Plinski terminali: nujen medržavni dogovor o presoji čezmejnih vplivov na okolje
Slovenija in Italija v zvezi s plinskim terminalom v Tržaškem zalivu na italijanski strani še vedno nimata dogovora o presoji čezmejnih vplivov na okolje. Italija v tem trenutku še ni pristala ne na strateško presojo ne na presojo konkretnega projekta v zvezi z čezmejnimi vplivi.V Zares – nova politika zato opozarjamo, da je situacija takšna, da bi ta terminal v Tržaškem zalivu močno ogrozil turistične, gospodarske in prometne interese Slovenije, ne glede na to, da je v zadnjih načrtih premaknjen na nekoliko boljšo lokacijo, je na novinarski konferenci opozoril poslanec Zares dr. Pavel Gantar.
Po njegovih besedah smo soočeni z novim predlogom španske družbe Endesa, ki predlaga premestitev terminala v Tržaškem zalivu, in s pobudo za izgradnjo terminala v Luki Koper. Pri obeh projektih ključne stvari še vedno niso razjasnjene.
Kot sta opozorila poslanec dr. Pavel Gantar in podpredsednik stranke Zares Franci Kek, bi morala vlada vztrajati na stališču, ki ga je sprejela januarja lani in po katerem bo imela postavitev obeh terminalov za utekočinjenje zemeljskega plina (v Žavljah in v Tržaškem zalivu) negativne posledice za okolje, zdravje ljudi in nadaljnji razvoj na Obali.
Vlada je takrat ugotovila, da imata projekta obeh plinskih terminalov škodljive čezmejne vplive (s prometno-varnostnega vidika zaradi zahteva varne plovbe, z okoljskega vidika, s splošno varnostnega vidika zaradi tveganja za slovensko obalo, z vidika škodljivih vplivov na biodiverziteto morskega okolja, z ekonomsko-socialnega vidika zaradi negativnih vplivov na morsko okolje in s tem na nadaljnji razvoj turizma, ribištva ipd.).
Za postavitev terminala v Luki Koper, ki ga predlaga družba TGE Gas Engineering, je po Gantarjevem mnenju ključno obnašanje in ravnanje države ob vlogi za pridobitev energetskega dovoljenja. Investitor je obnovil oziroma dodatno dopolnil to vlogo za pridobitev energetskega dovoljenja. Gantar meni, da ministrstvo za gospodarstvo energetskega dovoljenja nikakor ne sme izdati.
Če bo slovenska stran sama izdala energetsko dovoljenje za izgradnjo terminala v Sloveniji, namreč ne bo imela več nikakršnega razloga, da bi lahko nasprotovala gradnji terminalov na italijanski strani, opozarja Gantar.
“Ravnanja slovenskih oblasti bomo v prihodnjih tednih skrbno spremljali in, če bo to potrebno, bomo v Zares zahtevali tudi sklic nujne seje parlamentarnega odbora za okolje in prostor,” je še dejal.
Projektu družbe TGE Gas Engineering z vidika okoljske tehnologije sicer ni mogoče veliko očitati, saj se utekočinjeni plin uplinja s pomočjo odpadne toplote iz plinske elektrarne, kar je v načelu zaprti krog delovanja.
Vendar pa je pri tem projektu zelo vprašljiv prostorski vidik, saj na predvideni lokaciji v Luki Koper teh prostorskih kapacitet ni, je med drugim pojasnil dr. Gantar.