Zakon o integriteti v javnem sektorju
V tokratnem Spodnjem domu vam predstavljamo Zakon o integriteti v javnem sektorju, ki ga je pripravilo Ministrstvo za javno upravo. Novost pa ni le zakon sam. Novost je tudi način, na katerega želimo zakon sprejeti. Udejanjiti želimo zavezo s področja sprejemanja boljših predpisov, ki predvideva temeljito javno razpravo, preden vlada vloži nek zakon v zakonodajni postopek. Zato začenjamo z javno razpravo o vsebini zakona, kjer bomo na več različnih načinov, s pomočjo svetovnega spleta ter z osebnimi predstavitvami zakona, poskušali pridobiti čim več koristnih povratnih informacij o predlaganih vsebinah v zakonu. Zakon bomo nato v skladu z javno razpravo dopolnili in takšnega vložili v razpravo na vladne odbore in kasneje v državni zbor. Verjamemo, da do široka javna razprava, tudi na Spodnjem domu, pripomogla k bolj kakovostnemu zakonu, ki bo tudi zaradi sinteze različnih interesov, znanj in pričakovanj bolj učinkovit.
Besedilo zakona je javnosti dostopno na spletnih naslovih Ministrstva za javno upravo, na spletni strani e-uprave ter e-demokracije. Aktiviran je tudi posebni elektronski poštni predal integriteta.predlogi@gov.si na katerega lahko vsi zainteresirani pošljejo svoje predloge, mnenja in stališča.
O predlogu zakona sta za Spodnji dom spregovorila Marjan Jarkovič, sekretar poslanske skupine Zares – nova politika in dr. Branko Lobnikar državni sekretar na Ministrstvu za javno upravo.
Zakon o integriteti v javnem sektorju
Izhajajoč iz mednarodnih standardov, ki določajo potrebo po delovanju neodvisnega državnega organa na področju preprečevanja korupcije ter izhajajoč iz odločbe ustavnega sodišča, ki je razveljavilo več členov Zakona o nezdružljivosti opravljanja javne funkcije s pridobitno dejavnostjo, Vlada Republike Slovenije že od začetka svojega delovanja intenzivno izpolnjuje zaveze, dane volivcem pred nastopom svojega mandata.
Vlada se je, tudi v koalicijskem sporazumu, zavezala, da bo okrepila delovanje protikorupcijskega organa, kar je začela uresničevati s pripravo rebalansa proračuna, kjer zagotavlja obstoječi komisiji zadostna sredstva za učinkovito delovanje v letu 2009. Državni zbor je končno obravnaval poročilo Komisije za preprečevanje korupcije za leto 2007, močno pa so se intenzivirale tudi aktivnosti, ki jih vlada mora storiti v zvezi z uresničevanjem Resolucije o preprečevanju korupcije v Republiki Sloveniji. Ena od osrednjih obvez te vlade, ki smo jo kot strateško nalogo označili tudi pri predstavitvi strateških projektov na Ministrstvu za javno upravo, je sprejem Zakona o integriteti v javnem sektorju.
Vlada želi s predlogom zakona o integriteti v javnem sektorju zagotoviti celovito in uravnoteženo visoko raven učinkovitosti preprečevanja korupcije, krepitve transparentnosti in integritete javnega sektorja, kar so temeljni pogoji za zakonito, uspešno, pregledno, smotrno in pošteno delovanje države kot javnega servisa.
V Sloveniji imamo dobro tradicijo na področju sistemske ureditve preprečevanja korupcije. Leta 2001 je kot del izvršilne oblasti začel delovati Urad za preprečevanje korupcije, leta 2004 pa je bila na podlagi Zakona o preprečevanju korupcije ustanovljena Komisija za preprečevanje korupcije kot samostojni in neodvisni državni organ. Na podlagi tega zakona je bila sprejeta tudi Resolucija o preprečevanju korupcije v Republiki Sloveniji, kot nacionalna protikorupcijska strategija. V mandatu prejšnje vlade se je učinkovito in mednarodno priznano in pohvaljeno delovanje na tem področju prekinilo s sprejemom Zakona o nezdružljivosti opravljanja javne funkcije s pridobitno dejavnostjo, z odločbo ustavnega sodišča pa smo se znašli v pat poziciji. To stanje odpravljamo s predlaganim Zakonom o integriteti v javnem sektorju.
Predlog zakona ne-le, da odpravlja ugotovljene neustavnosti, temveč tudi spreminja fokus, ki ga v javnem sektorju namenjamo temu področju – aktivnosti preprečevanja korupcije želimo nadgraditi s krepitvijo integritete in zagotavljanju sistemskih pogojev za učinkovito in pošteno delovanje uslužbencev in funkcionarjev javnega sektorja ter tistih oseb, ki za javni sektor ali z javnim sektorjem pomembno poslovno sodelujejo.
Predlagani zakon o integriteti v javnem sektorju uvaja rešitve, ki presegajo klasično pojmovanje preprečevanja korupcije. Podstavlja osnovni okvir za sistemsko urejanje preventivne dejavnosti na področju upravljanja z nezaželenim vedenjem in udejanja dognanja, da je preprečevanje koruptivnega vedenja in krepitev integritete veliko bolj učinkovit ter stroškovno ugoden način kot preiskovanje korupcije. Zakon na novo opredeljuje in nadgrajuje delovanje protikorupcijske komisije in jo tudi na simbolni ravni preimenuje v Komisijo za integriteto in preprečevanje korupcije. »Nova« komisija še vedno deluje kot neodvisni državni organa za krepitev integritete ter preprečevanje korupcije.
Cilj delovanje komisije za integriteto in preprečevanje korupcije ter določb predlaganega zakona je zagotoviti, da institucije in posamezniki aktivno prispevajo pri preprečevanju in odpravljanju vzrokov korupcije in drugih nezakonitih ravnanj v javnem sektorju. Z aktivno vlogo posameznikov in institucij, zlasti civilne družbe, nevladnih organizacij in medijev pri krepitvi integritete in transparentnosti predlagani zakon krepi tudi participativno demokracijo na teh pomembnih področjih družbenega življenja.
Zakon na novo določa organizacijsko strukturo komisije. Komisijo bo vodil predsednik komisije, ki mu bosta pri njegovem delu pomagala dva namestnika, vsi trije pa bodo imeli status funkcionarjev. Predsednika in namestnika bo za petletni mandat imenoval predsednik republike, ki bo izbiral med kandidati, ki mu jih bo v odločanje posredovala posebna izbirna komisija, sestavljena iz predstavnikov vlade, največje opozicijske stranke v državnem zboru, varuha človekovih pravic, računskega sodišča in sodnega sveta. Funkcionarje komisije za integriteto in preprečevanje korupcije bo torej imenoval predsednik republike, ki z izvolitvijo na neposrednih volitvah uživa največjo stopnjo moralne avtoritete v državi. Nadzor nad delom komisije in nad premoženjskim stanjem funkcionarjev komisije za integriteto in preprečevanje korupcije pa bo izvajala komisija državnega zbora.
V primerjavi z zakonom o preprečevanju korupcije zakon o integriteti v javnem sektorju s posodobljenimi rešitvami ureja celovito sistemsko preprečevanje korupcije tako, da določa pristojnosti, metode in ukrepe komisije pri krepitvi integritete in transparentnosti javnih funkcij ter pri izvrševanju javne oblasti. Novost, ki jo prinaša predlog zakona, je zahteva za učinkovito zaščito prijaviteljev korupcije in drugih nezakonitih ravnanj, nadzor lobiranja in financiranja političnih strank in volilnih kampanj.
Zakon na veliko bolj jasen način opredeljuje aktivnosti za dosledno uresničevanje nacionalne protikorupcijske strategije ter osvežuje potrebne aktivnosti za izdelavo in uresničevanje načrtov integritete, ki zagotavljajo pomoč pri implementaciji zakona in protikorupcijske strategije v posameznih organih državne in lokalne oblasti. V zakonu posodabljamo poglavje, ki opredeljuje omejevanje in odpravljanje nasprotij interesov, vključno s predlogom o nezdružljivosti poslanske funkcije s funkcijo župana ali podžupana. Stalnica zakonodaje na tem področju sta poglavji, kjer urejamo preglednost daril in nadzor nad premoženjem javnih funkcionarjev in določenih javnih uslužbencev, ki upravljajo s proračunskimi sredstvi.
Zakon o integriteti – verzija za javno razpravo (.pdf, 439 kb)
Povezave na druge strani s sorodno tematiko:
E-uprava: Zakon o integriteti v javnem sektorju – javna razprava
http://e-uprava.gov.si/e-uprava/novice.euprava?novice.veljavnost=novice.veljavnost.aktivne&novice.tip=3&novice.id=1953
Ministrstvo za javno upravo: Državni sekretar dr. Lobnikar predstavil predlog Zakona o integriteti v javnem sektorju
http://www.mju.gov.si/si/splosno/cns/novica/article/14/9926/9d0677d809/
Združenje občin Slovenije: Predlog Zakona o integriteti v javnem sektorju prinaša tudi nezdružljivost poslanske funkcije z funkcijo župana
http://www.zdruzenjeobcin.si/index.php?page=novice&page_id=403
24ur.com: Na vidiku je nov protikorupcijski zakon
http://24ur.com/novice/slovenija/na-vidiku-je-nov-protikorupcijski-zakon.html
MMC RTV SLO: Bo protikorupcijska komisija dobila zobe?
http://www.rtvslo.si/modload.php?&c_mod=rnews&op=sections&func=read&c_menu=1&c_id=195336
TV klub: Nezdružjivost županjske funkcije
http://poptv.si/multimedia/tv-klub-34.html
Spletna demokracija: Plačni sistem, volilna zakonodaja in zakon o integriteti
http://www.demokracija.si/index.php?sekcija=clanki&clanek=6294
CNVOS: Civilni dialog
http://www.cnvos.si/index.php?option=com_content&task=blogsection&id=9&Itemid=51
Dnevnik: Protikorupcijsko komisijo naj bi imenoval predsednik države – Poslanci nič več župani?
http://www.dnevnik.si/novice/slovenija/1042252194
Vest.si: Zakon o integriteti
http://www.vest.si/2007/06/20/zakon-o-integriteti/
Komisija za preprečevanje korupcije
http://www.kpk-rs.si/