Letalski muzej ali narodno-univerzitetna knjižnica?
Poslanka Majda Širca je na ministre za kulturo, obrambo in zunanej zadeve Vaska Simonitija, Karla Erjavca in Dimitrija Rupla naslovila pisno poslansko vprašanje o vladnem financiranju izgradnje Evropskega letalskega muzeja.
Iz državnega proračuna se že nekaj let financirajo študije za izgradnjo Evropskega letalskega muzeja oziroma “Aeronavtičnega muzeja zahodnoevropske unije”. Sodeč po predlogu proračuna RS za leto 2008 in 2009, bo država še naslednji dve leti vlagala v pripravo študij za izgradnjo letalskega muzeja.
Leta 2006 je vlada iz proračuna ministrstva za kulturo porabila 20.030 evrov, leta 2007 je bilo 41 729 evrov, v letu 2008 jih načrtuje porabiti 41 729 evrov, leta 2009 pa 42 772 evrov.
Navedeno pa niso vsa doslej porabljena proračunska sredstva, saj sta od leta 2006 namenjali sredstva za Evropski letalski muzej še dve ministrstvi, in sicer ministrstvo za obrambo ter ministrstvo za zunanje zadeve. Vsako izmed njiju je leta 2006 za ta projekt namenilo 42.000 evrov, leta 2007 pa vsako po 41.729 evrov. V letih 2008 in 2009 ministrstvi za ta projekt nimata rezerviranih proračunskih sredstev.
Iz obrazložitve finančnega načrta proračuna za leto 2008 in 2009 naj bi bila sredstva na ministrstva za kulturo porabljena za: “sofinanciranje priprave študije izvedljivosti evropskega letalskega muzeja in nadaljevanju projekta priprave izdelave dokumentarnega gradiva za promocijo študije izvedljivosti evropskega letalskega muzeja v izobraževalne namene”.
Nevladna okoljska organizacija Zveza ekoloških gibanj Slovenije se je novembra lani obrnila na vlado – ministrstvi za okolje in prostor ter za promet, državni zbor in občino Ajdovščina z ostrim protestom proti nameravani izgradnji letalskega muzeja v Vipavski dolini (ki naj bi vključeval adrenalinski park, center za sproščanje ipd.), saj naj bi predvidena 148 metrov visoka piramida, dva metra višja od Keopsove, s stranicami, dolgimi 250 metrov, na približno 15 hektarih površine nedopustno in kot tujek posegla v zavarovano pokrajino pod Nanosom.
Protest je bil ponovno izražen februarja letos, ko je omenjena zveza ponovno opozorila na hud okoljski poseg v rodovitno vipavsko dolino in v zaščiteno naravo.
Projekt nastaja po zamislih predsednika opozicijske stranke in predsednika Letalske zveze Slovenije, ki je pri sprejemanju proračuna že v letu 2005 uspel vplivati na večino v državnem zboru.
Ogromna piramida naj bi služila za muzej približno 40 letalom iz 28 držav in drugim dejavnostim. Prvoten strošek izgradnje je bil ocenjen na 60 milijard tedanjih tolarjev (po zadnjih izračunih 40 milijonov evrov), ki naj bi jih pridobili tako iz državnega proračuna, kot iz EU in od zasebnih vlagateljev.
Po drugi strani pa je zaskrbljujoče, da vlada ne kaže resnega namena za izgradnjo Narodne in univerzitetne knjižnice (NUK), saj v proračunu za leto 2008 in 2009 ni predvidene investicije, čeprav je ta načrtovana v vseh strateških in političnih dokumentih (nacionalni program za kulturo, t. im. kulturni tolar, koalicijska pogodba ipd.).
Vlada je do danes v evropski letalski muzej že vložila 229.217 evrov in namerava v študije izvedljivosti vložiti še vsaj 84.501 evrov davkoplačevalskega denarja.
Zaradi nepoznavanja dosedanjih rezultatov študij, ki še niso bile javno predstavljene, poslanka Majda Širca pričakuje, da bo vlada v najkrajšem možnem času študije javno objavila.
Zanima jo, koliko davkoplačevalskega denarja bo vlada še namenila za gradnjo omenjenega muzeja, pa tudi, ali se je o načrtovani gradnji letalskega muzeja že izreklo ministrstvo za okolje in prostor v luči zavarovanja krajine in zaščite občutljivega naravnega sistema.
Celotno besedilo poslanskega vprašanja M. Širca (doc, 134 KB)