Dogajanje v občini Mirna Peč zaviralo gradnjo avtoceste
»V Sloveniji smo rekorderji pri izdelavi avtocestnega križa, tako po trajanju izdelave, kot tudi po stroških, in razloge za to je najti tudi v nepravilnostih, ki so se dogajale pri izgradnji dolenjskega kraka avtoceste,« je danes na tiskovni konferenci povedal Franci Kek, poslanec v Državnem zboru. »Za kilometer avtoceste smo plačali povprečno rekordnih 17,6 milijonov evrov, stare članice EU le 7,6 milijona, novejše pa 9,6. Kar se tiče trajanja, lahko rečemo, da so naši sosedje Hrvati pri gradnji vsaj desetkrat hitrejši.«
Poslanec je v nadaljevanju pojasnil, kako si je po svojih močeh dlje časa na različne načine prizadeval pripomoči k čimprejšnjemu dokončanju, iskal informacije in se še kot občinski svetnik, pozneje pa s formalnimi in neformalnimi razgovori z ministrom Vlačičem, trudil najti razloge za tako počasno napredovanje gradnje na Dolenjskem. »Konec poletja sem se napotil h gospodu Lužarju, ki je bil široki javnosti predstavljen kot glavni krivec za zamik dokončanja, z namenom, da z normalnim človeškim pogovorom dosežem kakršenkoli konstruktiven premik. Pri tem me je Lužarjev zastopnik, gospod Jordan, opozoril na nepravilnosti, ki so se dogajale v zvezi z avtocesto, ki so povezane perdvsem z občino Mirna Peč. Dodatno dokumentacijo o tem mi je posredoval občinski svetnik občine Mirna Peč Primož Novljan, iz katere so jasno razvidne številne nepravilnosti, od prikrojevanja sklepov v zapisniku občinskega sveta naprej. Iz dokumentacije gospoda Novljana so razvidna tudi mnoga njegova posredovanja pri različnih organih na državnem nivoju, ki so ostala brez odgovorov ali kakršnihkoli odzivov in so kazala na aroganten odnos močnejših do državljanov in javnega dobra za dosego lastnih kapitalskih interesov.«
Marjan Jarkovič, sekretar poslanske skupine Zares, je opozoril na vrsto nepravilnosti, na katere je v zvezi z gradnjo dolenjskega odseka avtocestnega križa pri občini Mirna Peč opozarjal občinski svetnik Primož Novljan že prejšnjo oblast: ». Vsaj na Dolenjskem razloge za te anomalije najdemo predvsem v blokadah in izsiljevanjih, ki so se dogajala v občini Mirna Peč, kjer so na koncu krivdo ‘priročno’ zvalili na enega posameznika, na gospoda Lužarja, ki je bil le sredstvo za izsiljevanje države glede pridobivanja prostorskega akta. Ozadje zgodbe je bistveno bolj razvejano. Gospod Novljan je opozarjal že v mandatu prejšnje oblasti – a takratni minister, pristojen za promet, g. Radovan Žerjav, se na opozorila v zvezi z evidentnimi nepravilnostmi ravnanja, ni odzval, ni se odzval niti takratni predsednik vlade, Janez Janša.«
Jarkovič je opozoril, da so iz dokumentacije, ki je na razpolago, vidne mnoge nepravilnosti, povezane s projektom gradnje avtocest in pri katerih je močan vpliv igrala tudi problematika izgradnje gospodarske cone Dolenja vas, ki je sicer še v teku. Po njegovih besedah gre za tipičen primer stranpoti, ki so povzročile podaljševanje izgradnje avtocestnega križa in podražile njegovo izvedbo.
»Iz pridobljene doumentacije je moč razbrati okoliščine, iz katerih izhaja sum klientelizma, korupcije, celo kriminalnih dejanj zlorabe uradnega položaja in ponareditve uradnih listin, temelječ na medsebojnih povezavah različnih nosilcev gradnje, tako na lokalni kot na državni ravni,« je povedal Jarkovič.
»Občina Mirna Peč je v sodelovanju z nekaterimi zasebniki ustanovila podjetje PLC d.o.o., v kateri ima občina manjši lastniški delež, katerega namen je izgradnja gospodarske cone,« je povedal Jarkovič, ki je povzel Novljana, in nadaljeval: »V zvezi s tem so nepravilnosti tako pri pridobitvi ustreznih podlag za ustanovitev družbe, kot pri spremembi družbene pogodbe, pri čemer so pomembno vlogo igrali predvsem lokalni funkcionarji, med drugimi tudi župan Mirne peči Zvonko Lah, ki je trenutno tudi poslanec SDS.«
Družba PLC nima zadostnega kapitala, je še povedal, občina pa zato mimo veljavne zakonodaje nase jemlje bremena, ki bi jih sicer morala nositi družba, je pojasnil, in dodal, da je iz dokumentacije razvidno, da so breme izgradnje premostitvenih objektov na avtocesti hoteli prevaliti na Dars, kar pa jim ni uspelo.
Poslanec Franci Kek je opozoril še na dogovore gradbenih podjetij, med njimi družbe SCT, ki naj bi zaradi nezadostnih kapacitet mehanizacije poskrbele za padec razpisov, da se je izvajanje na odseku zamaknilo. Kek je pri tem poudaril: »Lužar ni glavni razlog za dolgotrajno gradnjo dolenjskega avtocestnega odseka!«
Poslanska skupina Zares bo svoje domneve in sume nepravilnosti posredovala preiskovalni komisiji DZ za ugotovitev politične odgovornosti pri velikih gradbenih investicijah, na vlado in pristojne ministre pa bo naslovila poziv, naj v omenjenem primeru ravna previdno.