Državljani naj odločijo o številu pokrajin
Opozicijske poslanske skupine ZARES, SD in LDS so danes vložile predlog za spremembo referendumskega vprašanja k predlogu za razpis posvetovalnega referenduma o območjih pokrajin v Sloveniji. Predlagatelji spremembe referendumskega vprašanja se zavzemajo, da bi državljanke in državljane povprašali o tem, ali so za to, da se v Sloveniji ustanovi 6, 8 ali 13 pokrajin.Ob tem Zares, LDS in SD predlagamo tudi, da bi državljane vprašali tudi, ali so za to, da ima pokrajina sedež uprave in sveta v istem kraju.
Kot je na novinarski konferenci spomnil poslanec Zares Vili Trofenik, je Zares (skupaj z SD in LDS) že januarja – ko bi bilo še mogoče po referendumu opraviti temeljito dograditev predlogov in sprejeti kakovostne pokrajinske zakone – predlagala posvetovalni referendum o ustanovitvi pokrajin, vendar sta vlada in vladajoča koalicija takšen predlog zavrnili. Še več, koalicija je tedaj zatrjevala, da gre le za populistično idejo opozicije in za zavlačevanje sprejemanja zakona o ustanovitvi pokrajin. Ker pa ji ni uspelo zagotoviti potrebne večine za podporo vladnemu predlogu pokrajinske zakonodaje, zdaj takrat najbolj glasni nasprotniki posvetovalnega referenduma naenkrat utemeljujejo njegovo nujnost. To kaže na nenačelnost in dvoličnost vladajoče koalicije.
Vladni predlog posvetovalnega referenduma izhaja iz strokovno nedomišljene členitve; je vsebinsko neprimeren za posvetovalni referendum, saj zahteva le izjasnitev o eni možnosti kot pri naknadnem potrditvenem referendumu; ne omogoča, da se na njegovi podlagi pripravijo glede členitve pokrajin in drugih zakonov domišljene rešitve; sploh ni potreben, saj tudi na silo sprejeta zakonodaja ne more omogočiti, da bi pokrajine zaživele prej kot po dveh letih.
In končno, predlog referendumskih vprašanj koalicije je sporen tudi z ustavnega vidika. Pokrajine se lahko ustanovijo le kot nacionalni projekt, ne pa kot interesna opredelitev državljanov posamezne pokrajine. Zato je predlagani pristop ne le nepregleden, temveč tudi ustavno-pravno sporen, rezultati referenduma pa so lahko v celoti nejasni in tako neuporabni.
Zaradi navedenega v ZARES, SD in LDS predlagamo spremembe in dopolnitve referendumskega vprašanja. Za nov predlog referendumskega vprašanja, ki govori o številu pokrajin, so se podpisane poslanke in poslanci odločili zato, ker je soglasje o imenu in o območju posamezne pokrajine mogoče doseči zgolj ob jasni odločitvi, koliko pokrajin sploh želimo imeti. Možnost odgovorov o 6 oziroma 8 pokrajinah izhaja iz stališč strokovnjakov, da se v Sloveniji druga raven lokalne samouprave vzpostavi v šestih ali največ osmih pokrajinah. Dodan pa je tudi koalicijski predlog, to je, da se državljanke in državljane povpraša o možnosti ustanovitve 13 pokrajin.
Koliko pokrajin bomo imeli, katera območja slovenskega ozemlja bodo obsegale, kje bodo njihova središča, so torej vprašanja, pri katerih je treba poleg upravljavskih okoliščin upoštevati tudi gospodarske, socialne in druge okoliščine, ki izvirajo iz nacionalnih, pokrajinskih ali lokalnih značilnosti. Ustanovitev pokrajin je projekt širšega pomena in zadeva vse prebivalke in prebivalce v Republiki Sloveniji.
Predlagatelji spremembe in dopolnitve referendumskega vprašanja ne pristajamo na dejstvo, da se o tako pomembnem projektu, kot je ustanovitev pokrajin, odloča nepremišljeno in za vsako ceno.
Pokrajinska zakonodaja, ki jo je pripravila vlada, je temeljila na t. im. politični realnosti uvedbe 14 pokrajin. Izkazalo se je, da predlagana pokrajinska zakonodaja sloni le na politični realnosti in ne na argumentih, ki bi odpravili vrsto vprašanj, ki so se v času razprave zastavljala v državnem zboru. Bistvo opozoril, tudi iz občin, je šlo v smeri, da bodo zaradi nepremišljenosti predlagatelja in posledično tudi zakonodajalca rešitve nefunkcionalne in ne bodo izpolnjevale pričakovanj.
Referendumsko vprašanje, kot ga predlaga vlada, je usmerjeno zgolj k potrditvi predloga in ljudem ne dopušča možnosti izbire med različnimi možnimi odgovori. Smisel posvetovalnega referenduma pa je prav možnost, da državljanke in državljani povedo svoje stališče, ne pa da le potrdijo predlog vlade. Izid posvetovalnega referenduma pri zastavljenih vprašanjih bo skoraj gotovo izzval nova vprašanja. Denimo, da bodo ob večini pozitivnih odgovorov za lastno pokrajino, tudi negativni ali zelo neodločni odgovori v drugih primerih. Strinjamo se, da gre za posvetovalni referendum in da državni zbor ni vezan na izid posvetovalnega referenduma, vendar – če je želja zakonodajalca iskrena, da bo na podlagi mnenja državljank in državljanov pripravil za večino sprejemljiv predlog zakona o ustanovitvi pokrajin, moramo vprašanje oblikovati tako, da bo bodo odgovori čim jasnejši in da bo mogoče upoštevati večinsko mnenje.
Umestitev sedeža pokrajinske uprave in pokrajinskega sveta v dva različna kraja je bilo predlagano le kot politična rešitev za pridobivanje glasov. Strokovna javnost je bila mnenja, da je to nepotrebna delitev. Zato podpisniki predloga spremembe referendumskega vprašanja menimo, da je smiselno državljanke in državljane vprašati tudi o tem, ali se strinjajo, da se sedeža pokrajinske uprave in pokrajinskega sveta ne delita.