Majda Širca o stanju duha na javni RTV
Na 5. redni seji Državnega zbora, je pod 12. točko potekala obravnava problematike podfinanciranosti javne RTV Slovenija in njenih kulturnih vsebin ter poročilo o delu nadzornega sveta RTV Slovenija v letu 2008. Seji je prisostvovala tudi ministrica za kulturo Majda Širca in povedala naslednje:
“‘Sedem tisoč evrov stane boljša kamera od te, ki jo imam’, je včeraj dejal neki snemalec, ki se je mučil z neko staro kamero. ‘Prenova vstopne avle RTV Slovenija pa je stala 750 tisoč evrov’, je rekel. Zanimiva, zelo povedna parabola na stanje na RTV Slovenija.
Zanima nas, če kdo meni, da je bila ta prenova potrebna oziroma nepotrebna. Zanimati pa nas mora, ali je bila na smotrn način odločena torej tudi ali je prav, da je bila plačana iz sredstev, ki so namenjeni za razvojne programe, torej iz rezervacij, ki so prihranjene za posodobitev, za digitalizacijo, za tehnološko prenovo. RTV jo namreč mora zaključiti čez par let. Iz te RTV-jevske srebrnine se je namreč z željami programskega sveta, vodstva in s potrditvijo nadzornega sveta financiralo mnogo takih zadev: telenovela Strasti, za 1,3 %, nanizanka Brat bratu, parlamentarni program, plače, projekt izboljšanja odnosov z javnostjo, nakup prostorov na Komenskega za 4 milijone, itd. O vsem tem ste na Odboru za kulturo spraševali nadzornike in vodstvo RTV Slovenija.
Torej, zakaj so v času, ko so na RTV dokazovali, da je, zaradi štiri leta zamrznjenega prispevka in novega plačnega sistema Hiša v finančnih težavah vlagali v projekte, ki so finančne težave zaostrovali, kulturne in podobne vsebine pa zapostavljali?
Drago Jančar je lani na Nacionalnem svetu za kulturo ugotavljal, da bi moral postati Radio Slovenija kulturna institucija. Rekel je: “Kot smo ugotavljali že na razpravi o kulturi po programih televizije Slovenija, je mogoče tudi v radijskih programih opaziti, da kultura izginja iz osrednjih informativnih oddaj.” Tako je dejal. Povedano je bilo, da je bila razprava na Odboru za kulturo v Državnem zboru pred kratkim politični linč javnega zavoda, toda ne politika temveč avtoriteta s področja kulture so v okviru NSK-ja že pred časom opozorile na marginalizacijo oddaj o kulturi, na krčenje izvirne lastne produkcije in na širjenje vprašljivih komercialnih vsebin. Opozarjali so, da bi si morala javna televizija prizadevati za gledalca na kulturen način in da ga ne bi smela podcenjevati in poniževati s populizmom. In še naprej citiram: ‘RTV je izgubila bitko s komercialnimi televizijami. Morali bi jo razbremeniti nekaterih vidikov komercializacije,’ so zapisali v odprtem pismu celo člani Programskega sveta RTV Slovenija z gospodom Grando, Štuhecem, Kosom, Grillom in drugimi na čelu.
Ko je prišlo do zamenjave oblasti, je prišlo do odmrznitve RTV prispevka, ki ga politični diktat Vlade Janeza Janše vse od referenduma dalje ni želel spremeniti. Prispevek smo oziroma ste vi ob rebalansu odmrznili zato, da bi se zavod obrnil k tistim načelom, zaradi katerih je RTV v interesu celotne javnosti. Hoteli smo, hoteli ste, ustaviti trend izčrpavanja tistih rezerv, ki bi jih morala RTV vlagati v razvoj. Želeli smo, želeli ste, zaustaviti trend, kjer je denar za licenčne oddaje, kot je Piramida, šel iz razvojnih sredstev, kjer je lastna produkcija avdiovizualnih del neodvisnih producentov, ki jo zahteva edina direktiva na področju kulture, še danes ostala nedosežena. Mnogo argumentov je bilo za višji prispevek, tudi ta, da se kultivira program.
Mogoče smo, mogoče ste, s povišanjem prispevka pogasili le del ognja, mogoče, ognja je namreč še preveč in o njem je treba spregovoriti. Tudi zato, da bo iz tega dialoga nastal boljši zakon, kot ga imamo sedaj in ga pripravljamo. Vodstvo RTV meni, da je bila razprava na odboru brez argumentov. Toda pozor, vsak zapisnik nadzornega sveta je poln argumentov; več jih je tam kot v naročeni hišni reviziji, kjer se revizorji na koncu distancirajo od lastnega revizorskega dela. In zapisniki programskega sveta so tudi polni argumentov in pomenljivih razprav, od tega, da v oddaji HriBar ne ločijo med duhovitostjo in vulgarnostjo, do tega, kdo naj bi nastopal na Emi.
Računsko sodišče nas je včeraj seznanilo z nesmotrnim razdeljevanjem proračunskega denarja iz tako imenovanega Sklada za pluralizacijo medijev. Potrdili so očitke kritikov tega sklada, kritikov, ki so jim v prejšnji Vladi pripisovali politično noto. Enako je danes, ko na televiziji in v opoziciji menijo, da je vsak dvom že političen oportunizem. Zato je treba vedeti nekaj: ko pristojne institucije vstopijo v drobovje računskih bilanc, jim je treba verjeti.”