Pisno poslansko vprašanje ministru za zdravje
Spoštovani!
Na podlagi 248. člena Poslovnika Državnega zbora (Ur. l. RS, št. 35/2002 in 60/2004) vam pošiljam pisno poslansko vprašanje, ki ga naslavljam na ministra za zdravje dr. Andreja Bručana in ministra brez resorja, zadolženega za lokalno samoupravo in regionalno politiko, dr. Ivana Žagarja.
VSEBINA PISNEGA POSLANSKEGA VPRAŠANJA
Spoštovana ministra !
Številne slovenske občine so nas v zadnjem času opozorile na novo tolmačenje Zakona o zdravstvenem varstvu in zavarovanju (ZZVZZ) v delu, ki se nanaša na izpolnjevanje pogojev za pridobitev statusa zavarovancev po 15. členu omenjenega zakona. Finančne obveznosti iz tega člena nosijo namreč občine, ki s presenečenjem ugotavljajo, da so na Zavodu za zdravstveno zavarovanje začeli v zadnjih mesecih (po 1.1. 2007) z drugačnim tolmačenjem tega člena, tako da se pri njih pojavljajo povsem nove kategorije upravičencev, ki so doslej obvezno zdravstveno zavarovanje urejali na drugačen način – kot družinski zavarovanci.
Tako postajajo občine po 15 letih brez spremembe ZZVZZ soočene s povsem novo situacijo, o kateri predhodno niso bile obveščene, predstavlja pa novo in nenačrtovano, po mnenju nekaterih občin drastično povečanje števila upravičencev in s tem v zvezi tudi velike finančne obveznosti. Večina občin je svoje proračune že sprejela, zato niso načrtovale povečanja sredstev, ki po nekaterih izračunih lahko pomeni nekaj milijonov evrov novih obveznosti na plečih občin. Prav tako občinam za to tudi niso bila zagotovljena dodatna sredstva, saj gre za očitno nove finančne obveznosti, ki jih Zavod za zdravstveno zavarovanje po novem prelaga nanje.
O konkretnih primerih, povezanih s novim tolmačenjem, vas je v tem mesecu obvestila tudi Skupnost občin Slovenije, zato jih sama ne bom ponavljala, saj so vam poznani. Nenavaden pa je bil odgovor ministrstva za zdravje, da ni pristojno za reševanje teh zadev, pač pa je to v izključni pristojnosti Zavoda za zdravstveno zavarovanje. To je milo rečeno izmikanje. Jasno je namreč, da Zavod svoje delovanje, zlasti v zvezi z varčevalnimi ukrepi in novimi razlagami zakonodaje, tega ne more izvrševati brez soglasja z vami in brez vaše vednosti. Prav tako pa bi bilo nenavadno, da se s problematiko ne bi podrobneje ukvarjali in bi dopuščali, da se to zgolj prelaga na pleča in račun občin. Ob dejstvu, da o tem občine tudi niso bile predhodno obveščene in niso sodelovale pri pogajanjih, niti niso dobile nikakršnih obvestil v zvezi s tem. Takšno ravnanje zasluži vso kritiko in pomeni ignoranten odnos do lokalne samouprave kot enakopravnega partnerja. Zato mora v zvezi s tem svoje stališče sprejeti tudi Služba Vlade za lokalno samoupravo in regionalno politiko.
Dejstvo je namreč, da se obveznosti občin na tem področju že nekaj let drastično povečujejo, saj tudi sami priznavate, da je »zakon v tem ni najbolj jasen«, zdaj pa se to še nadaljuje. Nikakor se ne strinjam z načinom, po katerem se finančna situacija Zavoda za zdravstveno zavarovanje rešuje s prelaganjem »nejasnih« zadev na račun lokalnih skupnosti.
Zato vaju naprošam za jasen in nedvoumen odgovor o nastali problematiki in vaju obenem pozivam, da se nemudoma vključite v razreševanje nastale situacije, sestanete z reprezentativnimi združenji občin in Zavodom, da skupaj poiščemo odgovore. Od vas, dr. Žagar, pa pričakujem, da boste v primeru neugodne končne rešitve (torej bistveno višje finančne obveznosti za občine) za te nove obveznosti občin našli dodatna finančna sredstva.
Cveta Zalokar- Oražem