Poslanci Zares zoper oženje pristojnosti predsednika republike
Ministrstvo za pravosodje je na vlado poslalo novelo zakona o predlaganju kandidatov iz RS za sodnike mednarodnih sodišč. Po sedanji ureditvi kandidate potrdi državni zbor na predlog predsednika republike, kar naj bi bilo po mnenju ministrstva ustavno sporno. Ministrstvo predlaga, da bi kandidate za sodnike mednarodnih sodišč na predlog pravosodnega ministrstva in na podlagi mnenja sodnega sveta imenovala vlada.
Poslanska skupina Zares takšnemu predlogu zakona nasprotuje, ker menimo, da gre za oženje pristojnosti predsednika republike. Poslanci Zares izražamo zaskrbljenost nad to potezo ministrstva, saj gre očitno za poskus omejevanja političnega vpliva predsednika republike dr. Janeza Drnovška.
Obstaja nevarnost, da je ta predlog zakona le prvi korak do zoženja predlagalnih pravico presednika republike, ki po sedanji ureditvi predlaga tudi kandidate za varuha človekovih pravic in predsednika računskega sodišča.
Vladni predlog je še toliko bolj zaskrbljujoč v luči iztekajočih mandatov nekaterih ustavnih sodnikov.
Opozarjamo, da je Državni zbor sprejel Zakon o predlaganju kandidatov iz Republike Slovenije za sodnike mednarodnih sodišč že leta 2001 in da do danes za vladajočo koalicijo ta zakon ni bil ustavno sporen. Nenavadno se nam zdi, da minister za pravosodje šele dve leti po nastopu svojega mandata problematizira ustavnost te ureditve. Enako bi lahko veljalo tudi za zakone o Banki Slovenije, varuhu človekovih pravic in o računskem sodišču.
V poslanski skupini Zares smo prepričani, da pristojnosti predsednika republike, ki niso eksplicitno določene v ustavi, še niso ustavno sporne.
Poslanci Zares ocenjujemo, da je predsednikova predlagalna pravica pomembna zaradi ustavnega načela delitve oblasti oziroma načela ravnovesja in zavor med posameznimi vejami oblasti. Takšna ureditev namreč onemogoča, da bi si bodisi zakonodajna bodisi izvršilna veja oblasti prilastili pravico predlagati kandidata in ga tudi izvoliti.
V poslanska skupini Zares se strinjamo, da je prenos odločanja o imenovanjih sodnikov z državnega zbora na drug državni organ nujen predvsem zaradi tega, ker sedanja praksa kaže, da državni zbor stroko prepogosto podreja političnim interesom. Ne tako oddaljeni primeri imenovanja kažejo, da parlamentarna večina daje prednost političnem ciljem pred strokovnostjo kandidatov.
Takšen prenos odločanja je sicer potreben, vendar ne na način, da se krepi vloga izvršilne veje oblasti, torej ministrov in vlade.
Poslanci Zares predlagamo, da bi skladno s 107. členom ustave kandidate neodvisno od državnega zbora izbral predsednik republike na podlagi mnenja sodnega sveta, vlade in organizirane strokovne javnosti.
Le imenovanje s strani predsednika republike onemogoča politično kontrolo sodnikov, ki ponavadi prihajajo iz vrst sodnikov in tožilcev in pri izbiri zagotavlja premoč strokovnih argumentov nad političnimi.