Stališča Zares o spornem kreditiranju
Po razpravi je svet stranke ZARES – nova politika sprejel sklepe, s katerimi vlado poziva k ukrepanju zaradi podaljšanja kredita Infond Holdingu s strani NLB. Predsednik stranke Gregor Golobič je izrazil pričakovanje, da bo vlada sklepe obravnavala in sprejela.
Svet stranke je v soglasno sprejetem dokumentu poudaril, da gre pri reprogramiranem kreditu NLB za primer, ki razgalja samo jedro in osnovni mehanizem družbeno in gospodarno neodgovornega ravnanja poslovodnih, nadzornih in lastniških struktur, ki je v Sloveniji dobil neslutene razsežnosti v času vlade SDS in Janeza Janše.
Vlada mora prevzeti odgovornost za javno premoženje v NLB kot upravljalka državnega premoženja; pri čemer ji dejstvo, da ima država lastniški delež v NLB, nalaga dolžnost, da s to strateško naložbo upravlja aktivno po OECD načelih dobrega upravljanja in kot porok; država je NLB dala pomoč v obliki poroštev, zato mora bdeti nad izvajanjem omejitev in pogojev, pod katerimi se ta poroštva uporabljajo, ker gre za prenos tveganj na davkoplačevalski denar. Pri tem je reprogramiranje kredita v nasprotju s pogoji in merili, ki sta jih državni zbor in vlada v zakonih in podzakonskih aktih določila koristnikom državnih poroštev.
Ta niz dejanj je vlada dolžna poimenovati s pravim imenom ter jim s pravnimi sredstvi, ki jih ima nedvoumno na razpolago, napraviti konec. Vsako govorjenje o varčevalnih in protikriznih razvojnih ukrepih bi bilo sicer govorjenje v prazno in demonstracija posmehljive politične arogance. Gre za kredibilnost te koalicije in te vlade; brez te verodostojnosti – stati za svojimi zavezami in dosledno uveljaviti javni interes ter odgovornost vsakogar brez izjeme – ni mogoče vzdrževati nikakršnega razvojnega družbenega dialoga, ki je edina pot iz te krize.
Zaradi vsega navedenega v stranki ZARES – nova politika pričakujemo, da bo Vlada RS:
1. Ugotovila, da je reprogramiranje kredita Infond holdingu s strani NLB v nasprotju s pogoji in kriteriji, ki sta jih državni zbor in vlada v zakonih in podzakonskih aktih določila koristnikom državnih poroštev.
2. Ugotovila, da delovanje nadzornega sveta in uprave NLB ni usklajeno z lastniško politiko države kot največjega lastnika NLB in zato ne uživata več njenega zaupanja.
3. Za skupščino NLB pripravila zahtevo, da se na njej sprejme sklep o izvedbi revizije kreditiranja vseh menedžerskih prevzemov. S to revizijo naj se ugotovi vsa potrebna dejstva za ugotovitev morebitne odškodninske in druge odgovornosti uprave in nadzornega sveta NLB.
4. Ministrstvu za finance naložila, da oblikuje jasno in zavezujočo lastniško politiko, ki bo zagotovila racionalno upravljanje s tveganji, omejila izpostavljenost javnih poroštev ter odločilno vplivala na izvajanje protikriznih ukrepov. Zapisano politiko upravljanja lastniške vloge v obeh državnih bankah mora sprejeti vlada, s strani vlade predlagani člani NS pa jo morajo dosledno in transparentno izvajati.