Vladni posegi v visokošolsko in raziskovalno zakonodajo so nestrokovni in nedemokratični
V poslanski skupini Zares z zaskrbljenostjo spremljamo potek snovanja in razprave o vladnem predlogu zakona o visokem šolstvu in raziskovalni dejavnosti, ki so ga doslej utemeljeno in ostro zavrnile številne neposredno prizadete interesne skupine – akademska skupnost, raziskovalci, študentje, sindikati, predstavniki gospodarstva in drugi.
Ob tem nas še posebej čudi, da minister dr. Jure Zupan, ki je pristojen tudi za informacijsko družbo, ni zagotovil, da bi bil predlog besedila zakona preko spleta dostopen najširši javnosti, čeprav se na Ministrstvu za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo pridušajo, da “že ves čas ponujajo dialog pri pripravi predloga” zakona. MVZT zato pozivamo, da v skladu s predpisi, ki urejajo dostop do informacij javnega značaja, nemudoma objavi vse različice zakonskih osnutkov in uradno prispele pisne pripombe na spletni strani ministrstva, saj je to osnovni in za nas tudi povsem samoumevni pogoj za vzpostavitev kar najširšega civilnega dialoga o prihodnosti visokošolske in raziskovalne politike v Sloveniji, ki je kot članica EU zavezana “lizbonskim” ciljem in kompleksni bolonjski reformi.
V poslanski skupini Zares ne nasprotujemo sprejetju zakona, ki bi v skladu z najsodobnejšimi programskimi smernicami in ob soglasju strokovne javnosti povezal področje visokega šolstva in raziskovalne dejavnosti, in ki bi zagotovil uravnoteženo razmerje med javnim in zasebnim visokošolskim izobraževanjem. Nasprotujemo pa neodgovornemu in strokovno šibkemu oblikovanju zakonskih predlogov, ki jih snujejo izključno trije posamezniki – profesorji, ki neposredno kapitalsko – lastniško in interesno vpeti v, s strani vlade očitno privilegirane zasebne visokošolske zavode, ob tem ko cela vrsta akademikov, raziskovalcev in študentov v pripravo zakona ni vključena.
O nekaterih vsebinskih rešitvah vladnega zakonskega osnutka v poslanski skupini Zares ugotavljamo, da ob pomanjkanju trdnih strokovnih analiz predlaga prenos premoženja z univerz na posamezne fakultete, da uvaja funkcijo direktorja, pristojnega za finančno poslovanje univerz, neposredno podrejenega ministru, torej političnemu vplivu vlade, da vsaj na simbolni ravni podržavlja in si s tem podreja habilitacijske postopke, izničuje zastavljeno bolonjsko reformo, ne zagotavlja neodvisnega spremljanja kakovosti delovanja visokošolskih zakonov in podobno. Rešitve, ki jih predlaga osnutek, vodijo k ukinitvi avtonomije pedagoškega in raziskovalnega dela in njihovih institucij, kar bo, če bodo takšne rešitve sprejete, imelo usodne posledice za razvoj slovenske znanosti.
Glede na to, da so osnutek zakona v dosedanji javni razpravi zavrnile vse ključne organizacije na področju visokega šolstva in raziskovalne dejavnosti, pričakujemo, da bo minister Zupan ta osnutek umaknil iz javne obravnave ter vzpostavil pogoje širokega civilnega dialoga in sodelovanja številnih uglednih akademikov, neodvisnih strokovnjakov in predstavnikov študentskih organizacij, pri čemer naj bodo ti vključeni že v so-oblikovanje konceptualnih izhodišč in v določanje jasnih ciljev nacionalne visokošolske in raziskovalne politike.
Lep pozdrav,
dr. Pavel Gantar
poslanec v državnem zboru
in ustanovni član združenja Zares