O dobičkih v DU Ptuj
Poslanec Državnega zbora Tadej Slapnik, predsednik MO Zares Miro Vamberger in Franc Kodela so danes na konferenci za novinarje predstavili pomisleke ob načrtovani investiciji Doma upokojencev Ptuj v gradnjo doma za upokojence v Kopru, ki naj bi jih financirali tudi s presežki prihodkov nad odhodkih, ki jih je javni zavod DU Ptuj ustvaril z opravljanjem dejavnosti v preteklih letih. Slapnik je na novinarski konferenci podprl pobudi za izvedbo notranje revizije poslovanja DU Ptuj s strani Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve in revizije Računskega sodišča RS, ki jih je decembra 2009 na te inštituciji naslovil Franc Kodela.
Mirko Vamberger je predstavil vzroke, zaradi katerih je o problematiki nerazjasnjenih vzrokov izjemno dobičkonosno poslovanje Javnega zavoda Dom upokojencev Ptuj obvestil poslanca Tadeja Slapnika. Spomnil je, da je Ptujski Dom upokojencev pred leti poskrbel za celovito prenovo enote v Muretincih (v občini Gorišnica), zgradil nov dom v občini Kidričevo, (vrednost investicije je znašala 4 milijone evrov) sedaj pa se odloča še za izgradnjo doma upokojencev v občini Koper, katerega vrednost investicije naj bi znašala dobrih 6 milijonov evrov. Predstavil je podatke iz bilanc stanja poslovanja zavoda v letih 2007 in 2008 iz katerih je razvidno, da so glavni vir prihodkov, prihodki od plačil storitev to je od plačila stanovalcev omenjenega doma in da je zavod v letu 2007 posloval z dobičkom v višini 4.819.747 evrov v letu 2008 pa v višini 847.207 evrov. V bilanci stanja na dan 31.12.2009 je izkazan presežek prihodkov nad odhodki v višini 1.355.901 evrov.
Poudaril je, da bi ob manj dobičkonosnem poslovanju zavoda lahko bil Ptujski dom upokojencev, poleg tega da se uvršča med najboljše domove v Sloveniji tudi najcenejši. A temu očitno ni tako, tudi zato, ker je k predlaganim cenam in poslovanju vodstva zavoda soglašalo pristojno ministrstvo. Ministrstvo sedaj soglaša tudi s tem, da se s temi dobički izgradi enota doma v oddaljeni občini Koper. Poleg tega, da je problematičen vzrok dobičkonosnega poslovanja, katerih akumulacija se sedaj odliva v drugo občino je problematično tudi dejstvo, da je na Ptuju izredno visoka brezposelnost, še posebej žensk, kot tudi dejstvo, da je potreba po varovanih stanovanjih velika in bi bilo bistveno bolj pošteno presežke prihodkov nameniti za njihovo izgradnjo.
Franc Kodela je v nadaljevanju predstavil vsebino pobud za revizijo poslovanja zavoda, ki ju je naslovil na pristojno ministrstvo in računsko sodišče RS. Pri preverjanju sprememb cen Doma upokojencev Ptuj, katerega stanovalec je tudi njegov oče, je pri pregledu letnih poročil za leta 2006, 2007 in 2008 ugotovil, da glede na to, da je Dom upokojencev Ptuj neprofitni javni zavod, ustvarja nenormalno visoke presežke prihodkov nad odhodki. Iz opisnega dela poročil se da razbrati, da se rezultati računovodsko prirejajo z vkalkuliranimi stroški, s katerimi se bodo opravile določene investicije v naslednjem obdobju. Franc Kodela je povedal: »Če ocenim in upoštevam te »rezervacije« in jih izločim, se izkaže, da so preseganja prihodkov na odhodki dokaj konstanta in znašajo med 33% do 41%. Oprem se lahko le na letna poročila in lastne ocene, saj nimam dostopa do podrobnejših podatkov. V letnem planu 2009 pa je razvidna pozicija »tekoče in investicijsko vzdrževanje« v višini 2.355.000 evrov. Ta pozicija bi lahko bila glede na 7. člen »Pravilnika o metodologiji oblikovanja cen socialno varstvenih storitev«, zajeta oz. pokrita iz stroškov samo v višini 30% amortizacije (cca 100.000 evrov). Iz plana za leto 2009 pa je razvidno, da je zajeta v celoti. Takšna preseganja prihodkov nad odhodki ne bi bila možna, če bi se upoštevali realni odhodki oz. stroški pri oblikovanju cen storitev v skladu s »Pravilnikom o metodologiji oblikovanja cen socialno varstvenih storitev«. Podatkov o uporabi te metodologije za izračun cen sicer nimam, ker mi jih Dom upokojencev ni hotel posredovati. Ocenjujem pa, da se planirani stroški umetno prilagajajo normativom Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve. Ti normativi se namesto kot omejitev, jemljejo kot zgornja meja, do katere se sme navijati planirane stroške, nihče pa ne kontrolira neskladnosti tega početja s »Pravilnikom o metodologiji oblikovanja cen socialno varstvenih storitev«. Poleg tega predvidevam, da se stroški za dodatne storitve plačujejo oz. zaračunavajo dvakratno, saj močno dvomim, da dom vodi posebne računovodske evidence za nadstandardne storitve, zato se te najprej pokrite v redni ceni, ki je povrh vsega še napačno oblikovana, nato pa so pokriti še enkrat z dodatkom.« Kodela je podal pobudi za izvedbo revizije, ki naj potrdi ali ovrže gornje navedbe oz. izda ustrezno mnenje in naloži ukrepe, ki zagotavljajo spoštovanje pravnih podlag (pravilnikov) in preprečujejo ustvarjanje nerazumnih preseganj prihodkov nad odhodki, kar je za neprofitni zavod po njegovem mnenju neustrezno.
Tadej Slapnik je povedal, da v odgovoru na poslansko vprašanje, ki ga je prejšnji teden naslovil na ministra Svetlika, pričakuje odgovor na ključno vprašanje: »Kaj so vzroki za visoke dobičke javnega zavoda v preteklih letih?« Vprašanje je pomembno zato, ker je iz podatkov o poslovanju večine ostalih javnih zavodov po Sloveniji razvidno, da pri poslovanju v okviru enotno predpisanih cen storitev, ki jih odobrava pristojno ministrstvo, večina posluje na pragu rentabilnosti, nekateri pa tudi z izgubo. Od ministrstva pričakuje odgovor ali vodstvo DU Ptuj posluje po poslovnem modelu, ki omogoča znižanje obstoječih cen storitev (kar bi bilo ob velikih finančnih stiskah upokojencev zagotovo dobrodošlo) ali pa vodstvo doma dobičke ustvarja z nepravilnim obračunavanjem storitev uporabnikom.
Poudaril je, da po veljavnem Zakonu o socialnem varstvu, država zagotavlja mrežo javne službe za institucionalno varstvo torej tudi sredstva za naložbe v gradnjo domov. Teh sredstev zato niso dolžni zagotavljati uporabniki domov s preplačevanjem storitev. Poleg tega pa je primer načrtovane porabe dobičkov iz poslovanja DU Ptuj za gradnjo enote v oddaljenem Kopru precedenčni primer v Sloveniji, zato pričakuje, da bo ministrstvo jasno utemeljilo vse zakonske in podzakonske podlage za gradnjo in predvsem vzroke zaradi katerih so dobički nastali.
Z namenom razjasnitve teh vprašanj je Slapnik tudi podprl pobudo za izvedbo notranje revizije poslovanja DU Ptuj s strani Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve in pobudo za revizijo poslovanja DU Ptuj s strani Računskega sodišča RS, ki ju je decembra 2009 na omenjeni inštituciji naslovil Franc Kodela.
Mirko Vamberger
Predsednik mestnega odbora
Priloge:
– Poslansko vprašanje Tadeja Slapnika
– Pobuda Franca Kodele za revizijo poslovanja DU Ptuj – Računskemu sodišču RS