Zares aktivni o Nacionalnem programu za mlade
Je vlaganje v izobrazbo mladih resnično strošek, kot nas prepričujejo slovenska vlada, parlament, mediji, okolje, v katerem živimo, in nenazadnje tudi besedilo Nacionalnega programa za mlade? Naše mnanje je nasprotno! Potrebno je jasno in glasno poudariti, da je vlaganje v znanje investicija!
Obenem smo resno zaskrbljeni nad pokroviteljskim odnosom družbe do problematike mladih. Mladi ne potrebujemo zgolj milostno ponujene priložnosti za “službe”. Potrebujemo znanje in okolje, ki nam bosta omogočila, da sami postanemo nosilec družbenega razvoja.
V Zares aktivnih se zavedamo pomembnost sprejemanja Nacionalnega programa za mlade, zato smo se v tem duhu udeležili javne razprave v Državnem zboru dne 18. septembra 2013. V razpravi smo predstavili svoje mnenje o vsebini programa, predstavili svoje pomisleke in predloge.
Zavedamo se, da je razvoj madih izjemno pomemben za njihovo prihodnost in za razvoj naše družbe in države, zato bomo sprejemanje programa in njegovo implementacijo budno spremljali še naprej. V želji po čim boljših rezultatih bomo tako tudi v prihodnje prispevali svoja mnenja, predloge in kritike.
Največja bojazen ob sprejemanju Resolucije Nacionalnega programa za mlade je po našem mnenju, da sam program ne bo podvržen razvoju. Zato si bomo prizadevali, da se uredi zakonska podlaga, ki bo NPM omogočila razvoj, dopolnjevanje in modernizacijo v skladu s potrebami tako mladih kot celotne družbe!
NACIONALNI PROGRAM ZA MLADE
Mnenje in predlogi Zares aktivnih
DOKLER BOMO MORALI MLADI 100 % SVOJEGA ČASA POSVEČATI EKSISTENČNIM PROBLEMOM, SE NE BOMO UKVARJALI Z RAZVOJEM. Dokler se to ne bo spremenilo, na mlade kot razvojni potencial ne moremo računati.
V Zares aktivnih Nacionalni program za mladino PODPIRAMO! Besedilo programa kaže na to, da s stani odločevalcev obstaja določena mera odgovornosti za mlade. Vsebina je obširna, kvalitetna in zajema ogromno področij. Deluje celostno.
Hkrati želimo v konstruktivnem duhu izpostaviti pomisleke, predloge in koncepte, za katere se bojimo, da jih program ne vsebuje oziroma, da jih bodo prihodnje aktivnosti in izvedbeni akti zaobšli.
POMISLEKI
- »Finančni načrt: sredstva bodo zagotovljena v okviru razpoložljivih sredstev proračuna Republike Slovenije« (citirano iz resolucije) – BESEDILO RESOLUCIJE MESTOMA IN KOT CELOTA IMPLICIRA, DA JE VLAGANJE V IZOBRAŽEVANJE, KULTURO, ZDRAVJE, DUHOVNE POTREBE ITD. MLADIH STROŠEK IN NE INVESTICIJA. Če je tako, potem je to huda konceptualna napaka programa! Težava je, da danes takšno razmišljanje zasledimo povsod – v medijih, v šolah, pri učiteljih, v vladi, na ministrstvih, pri starših in navsezadnje tudi pri mladih. Takšno mnenje močno škoduje izobraževalnemu sistemu. Predlagamo, da se poudari, da je vlaganje v znanje, izkušnje, izobraževanje, zdravje itd. mladih INVESTICIJA.
- »RESOLUCIJA SKUŠA mladim zagotoviti boljše možnosti, jim na podlagi politike zaposlovanja zagotoviti lastne ekonomske in socialne varnosti ter jim tako omogočiti pogoje za lažje osamosvajanje ter participacijo in resničen vpliv na odločanje o za njih pomembnih javnih politikah ….« (citirano iz resolucije) – BESEDILO RESOLUCIJE IMPLICIRA POKROVITELJSKO DRŽO DO MLADIH, KAR MED MLADIMI VZBUDI ODPOR IN OBENEM MANJŠA OBČUTEK ZA ODGOVORNOST. Mladi so navajeni zavzemanja za svoje PRAVICE (»mali odvetniki«), prepoznavanja svojih dolžnosti pa ne čutijo kot vrednoto.To je za mlade, posebej najstnike, naravno, vseeno pa se je težko znebiti pomisleka, da resolucija takšne negativne trende še dodatno spodbuja.
PREDLOG
- RADOVEDNOST IN MOTIVACIJA – V programu manjka zaznavanje pomanjkanja radovednosti in posledično načtrtovanje programa za spodbujanje radovednosti. Posledice pomanjkanja radovednosti: manj interesa za aktivnosti, problem identifikacije mladih. Način izobraževanja mladih – frontalno podajanje znanja in pretirano zaščitništvo (s strani okolice – starši, šola, zakonodaja) zatirata radovednost in zanimanje za izobraževanje, predvsem pa močno demotivirata mlade za aktivno participacijo. Posledica je pomanjkanje znanja in izkušenj mladih. Vse skupaj vodi v nezaposljivost, demotivacijo za izobraževanje in aktivno participacijo, pridobivanje praktičnih izkušenj, izgubo razvojnega potenciala => nezadovoljstvo => apatija => začaran krog.
Predlagamo, da se v Nacionalni program za mlade vnese program prepoznavanja in reševanja problematike spodbujanja radovednosti.
- PREPOZNAVANJE, RAZVOJ IN PODPORA RAZVOJNO SPODBUDNIH OKOLIJ – ta mladim ponujajo priložnost za participacijo, popoldansko delo, delo v podjetjih, NVO, pomoč pri delu povsod. Obenem delujejo vzpodbudno, pomenijo motivacijo za mlade. Mladi na ta način dobijo odgovornost, obenem pa priložnost za to, da so za svoje delo plačani! Tako imajo mladi tudi priložnost, da ugotovijo, kaj jih zanima in da se spoznajo z realnimi situacijami, pridobivajo pomembne izkušnje, ki jim prinašajo boljšo zaposljivost.
OBOJE SKUPAJ vštevši preostalo besedilo NPM je razvojno usmerjena zaposlitvena politika. Zato odločevalcem predlagamo, da oba predloga vključijo v besedilo NPM!
ZAKLJUČEK
Glede na trenutne resnične probleme mladih deluje, da program ni dovolj razvojno naravnan, da bi dosegel zastavljenje cilje, ker znotraj sicer dobro pripravljenega Nacionalnega programa za mladino ne prepoznava in ponuja rešitev za nekatere osnovne problematike mladih.
Obenem obstaja bojazen, da bo NPM ostal dolgo na tej točki, brez razvoja in modernizacije. Predlagamo, da se omogoči modernizacijo in izpopolnjevanje programa preko sprotne evalvacije rezultatov in s pomočjo novih študij potreb in problematike mladih.
Razvoju programov za spodbujanje radovednosti, motivacije in programov za prepoznavanje in razvoj spodbudnih okolij moramo dodati še, da priložnosti mladim ne smejo biti dane, temveč si jih morajo znati izboriti.
Samo tako lahko (skupaj s preostalimi strategijami iz resolucije) prispevamo k razvoju generacije mladih, ki ne bo milostno čakala na službe in se ob tem bolj ali manj zgolj pritoževala, temveč bo USTVARILA poslovne priložnosti, delovna mesta in bo predstavljala prihodnji razvoj naše družbe!
magnetogram javne razprave v Državnem zboru (18.9.2013)